Téli üzemeltetés – tények és tévhitek

 „Minden évben felkészülnek a télre, csak a hóra nem!” – érkezik rendszeresen a visszajelzés a téli üzemeltetési időszakban. Társaságunk mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős, ami tavaszi és nyári időszakban elsősorban a javítási és karbantartási munkálatokat, míg téli időszakban a síkosságmentesítési feladatokat jelenti. 2018-ban is november 10-től kezdődően a jogszabályi előírások szerint az ország teljes területén téli üzemmódra váltottunk. Ez azt jelenti, hogy 93 mérnökségen keresztül, több mint 4100 fővel és 800 munkagéppel, 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett, 12 órás váltott műszakban látjuk el téli feladatainkat.

A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző sózást is végzünk, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatunk a burkolatra.

Társaságunk 2018-2019-es téli üzemeltetési időszakának kezdőkészletén mintegy 113699 tonna útszóró só, 339 tonna kálcium-klorid granulátum, 353321 liter kálcium-klorid oldat és 14431 tonna érdesítő anyag beszerzéséről gondoskodott.

„Soha nem látok egy hókotrót sem!”

Társaságunk a 2018-2019-es téli szezonban az országos közúthálózaton 814 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet állít hadrendbe. Ezek mellett 143 rakodógép és 122 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális gép lát el éjjel-nappal szolgálatot.

A hóeltakarítási munkákat az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látjuk el; először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.

Mivel 32 ezer kilométernyi közút és közel 1000 kilométernyi kerékpárút kezelése tartozik hozzánk, a munkálatokat nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el szakembereink, folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig akár többször is visszatérünk egy-egy útszakaszra.

Átlagosan egy munkagépre 40–50 kilométernyi szakasz jut, a járművek folyamatos mozgásban vannak, egy-egy fordulókör során üzemanyaggal és síkosságmentesítő vagy érdesítő anyaggal is újra fel kell tölteni őket. Így nem biztos, hogy adott pillanatban, az adott útszakaszon minden közlekedő találkozni fog egy-egy munkagéppel, de ez nem jelenti azt, hogy ne dolgoznának folyamatosan szakembereink, hisz a fentiek alapján nem tudunk minden kilométerkőnél egyszerre ott lenni, ahogy az autósok, úgy a munkagépeink is folyamatos mozgásban vannak, a munkákat ütemezetten tudjuk ellátni.

A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2–5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5–10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll, addig pedig télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülni.


„Láttam egy hókotrót, de nem volt leengedve az ekéje. Ennek így semmi értelme!”

Fontos kiemelni, hogy a hatékony hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni munkatársaink, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség, ezzel megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon. Kezdődő havazáskor ugyanis 2-3 cm lehullott hó esetén először só kell, hogy a burkolatra kerüljön, mivel olyan általában nincs, hogy ne lenne forgalom, így elkerülhetetlen, hogy a kevés hó a gumikerekek által rögtön letaposódjék, amit a hóekézés ilyen esetekben még nem tud eltávolítani. Munkagépet úgy nem küldünk ki területre, hogy ekézést és/vagy síkosságmentesítést ne végezne. Olyan előfordul, hogy munkaterületre tartva nem végzi ezen munkákat, hiszen akkor később jutna ki a célterületre és a síkosságmentesítő anyaga is elfogyna. A munkagépeink minden esetben előre be vannak osztva az egyes útszakaszokra.

A mérnökségeink általában a városok szélén találhatóak, minden járműnek adott útvonala, köre van, így a telephelyről való kivonulást több gép is ugyanazon a szakaszon tudja megtenni, a maga körét bizonyos ideig ugyanazon az útvonalon teszi meg, viszont, ha az adott útszakasz nem az adott gép fordulókörébe tartozik, ott értelemszerűen nem végez beavatkozást. Ha ott is hóekézne, előfordulhatna, hogy letolja a másik, erre a szakaszra irányított jármű által esetleg már kiszórt sót. Az utak síkosságmentesítését az utak úthálózati szerepe szerinti sorrendben végezzük, első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, utána a mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkozunk be az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásai szerint.

Munkagépeink mellett útellenőri szolgálatunk is folyamatosan az utakat járja, a visszajelzéseik, a kameraképek, a társszervek és a közlekedők jelzései alapján ütemezzük be a további munkákat. Amennyiben egy adott útvonalra, útszakaszra vonatkozóan friss és részletes információt szeretne kapni, azt megyei és országos diszpécsereinken keresztül is megkaphatja, elérhetőségeik szintén a www.utinform.hu oldalon érhetőek el.

„Ausztriában 20-30 centi esik, az aszfalt mégis mindig fekete!”

Ausztriában más a közútkezelési rendszer felépítése és anyagi lehetőségei, így az összehasonlítást is nehezebb közös nevezőre hozni. Az osztrák ASFINAG nevű közútkezelő társaság csak az autópályákért és a gyorsforgalmi utakért felelős, ezek hossza 2223 kilométer. Erre – a tőlük kapott információk alapján – 2018-ban mintegy 1,3 milliárd eurót (kb. 425 milliárd forintot) költhetnek. A téli időszakban a 2223 kilométeres gyorsforgalmi hálózatra több mint 400 munkagépet tudnak bevetni. Ehhez társul egy mintegy 2800 fős munkavállalói létszám.

Ezen felül Ausztriában a gyorsforgalmi utakat üzemeltető ASFINAG-on kívül minden tartományban külön közútkezelő cég van, a nem gyorsforgalmi mérnökségek pedig átlagosan sűrűbben helyezkednek el, így egy kilométerre vetítve 2-3-szor nagyobb gépparkot tudnak bevetni, mint a mi mérnökségeink.

Mindent összefoglalva a nagyobb géppark rövidebb beavatkozási határidőket tesz lehetővé osztrák kollégáinknál. Ugyanakkor a munkaszervezés, a használt eszközök tekintetében nincs különbség. A 2016-ban kötött hosszú távú állami támogatási szerződésünknek köszönhetően évről-évre egyre nagyobb forrást fordíthatunk az utak üzemeltetésére, ami szintén fokozatos előrelépést jelent a közútkezelésben.

„Mikor jönnek a mi utcánkba is eltakarítani a havat?”

Társaságunk a gyorsforgalmi, a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszainak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Kivétel a koncessziós autópálya-üzemeltető cégekhez tartozó M5-ös és M6-os autópálya. Ezen felül 2018 tavaszától kezdődően nemcsak az országos közúthálózat, hanem a főutakkal párhuzamos lakott területen kívüli és az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli kerékpárútjainak üzemeltetése is cégünk hatáskörébe tartozik. Így mintegy 1000 kilométernyi szakaszt vettünk át üzemeltetésre a helyi önkormányzatoktól.
Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van, emellett Budapest közigazgatási határain belül sem illetékes társaságunk.

Mindent figyelembe véve társaságunk folyamatos munkavégzése mellett is fel kell készülniük az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is, így egyes esetekben szükségük lesz a nyári időjárási viszonyok között megszokott utazási sebességük mérséklésére.

#telvan

Számláló

Számláló

KILOMÉTERNYI ÚT
FŐ MUNKAVÁLLALÓ
VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG
MÉRNÖKSÉG
LABOR
MÉRŐÁLLOMÁS
31000

KILOMÉTERNYI ÚT

6000

FŐ MUNKAVÁLLALÓ

19

VÁRMEGYEI IGAZGATÓSÁG

80

MÉRNÖKSÉG

8

LABOR

23

MÉRŐÁLLOMÁS